Segala yang terdapat di blog ini adalah perkongsian pengalaman dan idea dari penulis. Setiap bahan yang dipaparkan adalah hanya rujukan semata-mata. Penulis hanya memberi pandangan dan idea tersendiri dari pengalaman. Penulis tidak bertanggunjawab segala kerugian disebabkan dari maklumat ini.

Wednesday, April 16, 2008

Heat Stress


"Heat Stress"???

Telah pun saya perkenalkan dari awal lagi dalam ternakan ayam ia amatlah penting , lebih-lebih lagi pada cuaca sekarang.
Ternakan tersebut walaupun diperlihara sejak dari awal pertama hari anak ayam itu masuk sehinggalah dua minggu umurnya. Beratnya memang memuaskan hati penternak tetapi kalau tak dijaga rapi anda akan terkejut melihat perubahannya, iaitu dengan tiba-tiba kematian meningkat dengan tanpa sebab masuk minggu ke-3. Jangan disangka dari luar memang tak bermasalah tetapi inilah masalah bermula.

Bila keadaan panas dan kering

Percikan air dilakukan untuk meningkatkan kelembapan(untuk ayam dewasa). Suhu yang meningkat akan menurun dan kelembapan dan kedinginan dapat dirasai.
Manakala untuk kandang terbuka disyorkan memasang kipas angin untuk ayam yang berumur dalam 21hari (percikan air tidak digalakkan).

No comments: